استانبول – 8 مکان دیدنی آن

استانبول – 8 مکان دیدنی آن

استانبول - 8 مکان دیدنی آن دیوار تور

استانبول، شهری پرجاذبه و تاریخی، در شمال غربی ترکیه واقع شده است و به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه شناخته می‌شود. این شهر به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش، یعنی قرار گرفتن بین دو قاره آسیا و اروپا، دارای فرهنگی غنی و متنوع است. اکثریت مردم استانبول ترک هستند و به زبان ترکی صحبت می‌کنند. بیشتر ساکنان شهر مسلمان و پیرو مذهب سنی هستند.

استانبول با داشتن 1796 جاهای دیدنی تاریخی، 93 حمام، 595 چشمه، 60 دانشگاه، 38 کتابخانه، 277 سالن تئاتر، 882 سالن سینما و 91 موزه، یک مقصد گردشگری بی‌نظیر است.

آب‌وهوای استانبول به شکل مدیترانه‌ای است و بهترین زمان برای بازدید از این شهر، فصول بهار و پاییز می‌باشد، زمانی که دمای هوا معتدل است. تابستان‌ها در استانبول گرم و مرطوب هستند، و زمستان‌ها سرد و برفی می‌باشند.

برای برقراری ارتباط با مردم شهر، دانستن چند عبارت کاربردی ترکی می‌تواند مفید باشد. برخی از این عبارات شامل ‘Selam’ (سلام)، ‘Hoşçakal’ (خداحافظ)، و ‘Teşekkür ederim’ (متشکرم) است.

امنیت در استانبول نیز در سطح بالایی قرار دارد، اما همانند هر شهر بزرگ دیگری، مراقبت‌های احتیاطی همیشه توصیه می‌شود.

استانبول - 5 مکان دیدنی - دیوار تور

مکانهای دیدنی استانبول

برج دختر

برج دختر در استانبول، که به نام “Maiden’s Tower” نیز شناخته می‌شود، یکی از نمادهای شهر استانبول است که در یک جزیره کوچک صخره‌ای در نزدیکی تنگه مشهور بسفر قرار دارد. این برج در طول تاریخ برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله به عنوان مرکز جمع‌آوری مالیات کشتی‌های تجاری، برج دفاعی، فانوس دریایی، بیمارستان قرنطینه و ایستگاه رادیویی.

تاریخچه‌ی برج دختر به حدود سال ۴۱۰ میلادی بازمی‌گردد. این برج در ابتدا به عنوان ایستگاه تفتیش کشتی‌های تجاری ساخته شده بود و در واقع یک ایستگاه گمرکی بود که برای کنترل عبور و مرور کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۷۲۱ میلادی، ساختمان چوبی برج به طور کامل سوخت و از بین رفت، و سپس توسط محمود دوم، پادشاه عثمانی، در قرن ۱۸ میلادی بازسازی شد. از آن زمان، این برج به “برج دختر” معروف شده است.

برج دختر استانبول همچنین موضوع چندین افسانه و داستان است. یکی از معروف‌ترین این افسانه‌ها، داستان عشقی است بین لیندروس و هیرو که در آن هیرو برای هدایت لیندروس به سمت جزیره، هر شب فانوسی را روشن می‌کرد. اما یک شب طوفانی، فانوس خاموش شد و لیندروس در تنگه بسفر غرق شد. هیرو پس از دیدن جسم بی‌جان معشوقش خود را به پایین برج انداخت و خودکشی کرد. داستان دیگر به پادشاهی می‌پردازد که برای جلوگیری از گزیده شدن دخترش توسط مار، او را در برجی در دریا پنهان کرد، اما سرنوشت، مار را به برج راهنمایی کرد و دختر در نهایت توسط مار گزیده شد و درگذشت.

استانبول - 5 مکان دیدنی -پل دختر- دیوار تور

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه، یکی از شاهکارهای معماری است که در منطقه بشیکتاش استانبول واقع شده و نمادی از ترکیب معماری عثمانی و اروپایی است. این کاخ تاریخی که در کرانه شرقی تنگه بسفر قرار دارد، میان سال‌های 1843 و 1856 به دستور سلطان عبدالمجید یکم، ۳۱امین پادشاه عثمانی، ساخته شده است.

نیکوگوس بالیان، از خانواده معماران ارمنی بالیان، معمار اصلی کاخ بوده و در طراحی کاخ از سبک نئوکلاسیک استفاده کرده است. دکوراسیون داخلی کاخ با استفاده از موادی چون طلا، سنگ مرمر، لاجورد و تابلوهای نقاشی ارزشمند، شکوه خاصی به این بنا بخشیده است. بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی که هدیه‌ای از ملکه ویکتوریا اول است، با ۷۵۰ حباب و وزن ۴٫۵ تن، یکی از نکات برجسته کاخ است.

کاخ دلما باغچه که از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی به کار گرفته شده بود، اکنون برای بازدید عموم آزاد است. بازدید از کاخ معمولاً همه روزه به جز دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر امکان‌پذیر است و هزینه بلیط آن ۶۰ لیر است.

دسترسی به کاخ از طریق مترو و تراموا از میدان تکسیم یا سلطان احمد به ایستگاه کاباتاش امکان‌پذیر است. همچنین، کاخ تا فرودگاه آتاتورک استانبول ۲۲٫۴ کیلومتر (۴۵ دقیقه با تاکسی) و فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول، ۵۶٫۳ کیلومتر فاصله دارد.

استانبول - 5 مکان دیدنی -کاخ دولما باغچه- دیوار تور

برج گالاتا

برج گالاتا، یکی از نمادهای تاریخی و مشهور شهر استانبول، با بیش از 670 سال قدمت، امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر شناخته می‌شود. این برج در دوران امپراطوری روم شرقی (بیزانس) ساخته شده و در طول تاریخ کاربری‌های متنوعی داشته است، از جمله استفاده به عنوان زندان، برج دیدبانی و مکانی برای کنترل رفت و آمد کشتی‌ها.

برج گالاتا با ارتفاع تقریبی 67 متر و دیواره‌هایی به پهنای حدود 3.75 متر، در 9 طبقه ساخته شده است. برای دسترسی به بالاترین طبقه، بازدیدکنندگان می‌توانند از آسانسور یا پله‌های مارپیچ استفاده کنند. در بالای برج، چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهر استانبول و دریای مرمره در انتظار بازدیدکنندگان است، که زمان غروب خورشید برای تماشای آن بهترین زمان است.

این برج تاریخی به دلیل چندین حادثه آتش‌سوزی و زلزله، در طول تاریخ چندین بار مرمت شده است. آخرین بازسازی مهم آن به سال‌های 1965 تا 1967 بازمی‌گردد. در حال حاضر، برج گالاتا به عنوان یک جاذبه برای عموم مردم باز است و سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است.

برای بازدید از برج گالاتا، می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه شیشانه (Şişhane) پیاده شوید. هزینه بلیط برای ورود به برج تقریباً 650 لیر ترکیه (در مهر 1402) است و ساعات بازدید از برج از 9:30 صبح تا 8 شب می‌باشد. در طبقه بالای برج، یک رستوران سنتی ترکی نیز وجود دارد که می‌توانید از غذاهای محلی لذت ببرید.

استانبول - 5 مکان دیدنی -کاخ گالاتا- دیوار تور

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی استانبول، که در نزدیکی جاذبه‌هایی همچون مسجد سلطان احمد، آب‌انبار باسیلیکا، ایاصوفیه، و موزه باستان‌شناسی قرار دارد، یکی از بناهای تاریخی شاخص و دیدنی در استانبول است. این کاخ در منطقه سلطان احمد واقع شده و به راحتی از طریق مترو، تراموا، یا اتوبوس قابل دسترسی است. برای رفتن به کاخ توپکاپی از میدان تکسیم، می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه‌های گولهانه یا سلطان احمد پیاده شوید. پس از حدود پنج دقیقه پیاده‌روی، به کاخ توپکاپی خواهید رسید.

کاخ توپکاپی در سال 1453، توسط سلطان محمد دوم، بنیان‌گذاری شد و در طی سال‌ها به عنوان مرکز اداری امپراتوری عثمانی فعالیت داشت. پس از فتح قسطنطنیه، این کاخ به عنوان اولین اقامتگاه سلطان‌های عثمانی شناخته شد. نام توپکاپی به معنای دروازه توپ‌ها است و این نام به دلیل توپ‌های بزرگی که در خارج از دروازه قصر در زمان فتح قسطنطنیه استفاده شده بودند، به کاخ اطلاق شده است.

کاخ توپکاپی دارای چهار حیاط و حداقل هفده نمایشگاه مختلف است و به عنوان یکی از پربازدیدترین موزه‌های استانبول شناخته می‌شود. ساعات بازدید از این موزه از ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر است و برای ورود به قسمت‌های مختلف کاخ هزینه جداگانه‌ای دریافت می‌شود. این کاخ، که اکنون به عنوان موزه به شمار می‌رود، دارای آثار ارزشمندی چون لباس حضرت محمد (ص)، شمشیر امام علی (ع) و عصای حضرت موسی (ع) است.

استانبول - 5 مکان دیدنی -کاخ توپکاپی- دیوار تور

قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار، واقع در استانبول، یکی از قلعه‌های معروف ترکیه است که در کنار تنگه بسفر قرار دارد. این قلعه مستطیل شکل در سال 1452 میلادی (856 هجری قمری) به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است و از موقعیت استراتژیک و راهبردی برخوردار است. قلعه روملی حصار به عنوان بخشی از برنامه‌های سلطان محمد فاتح برای محاصره قسطنطنیه (استانبول امروزی) و قطع ارتباط نظامی و تجاری آن از طریق تنگه بسفر ساخته شده است.

قلعه دارای دیوارهایی به ارتفاع تقریبی 82 متر است و شامل یک برج کوچک و سه برج بزرگ‌تر می‌باشد. برج اصلی، معروف به ساریسا پاشا، در بخش شمالی قلعه قرار دارد و حدود 28 متر ارتفاع دارد. این قلعه همچنین دارای 13 سنگر دیدبانی است که با مسیری به یکدیگر متصل هستند و دیوارهای سنگی قلعه نیز 7 متر ضخامت دارند.

پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح در سال 1453، قلعه روملی حصار اهمیت نظامی خود را از دست داد و به تدریج به گمرک دریایی و سپس زندان تبدیل شد. امروزه، این قلعه به عنوان موزه عمل می‌کند و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در استانبول است. بازدید از قلعه برای کودکان، سالمندان و افرادی که محدودیت حرکتی دارند، به دلیل پلکان طولانی، مناسب نیست.

استانبول - 5 مکان دیدنی -قلعه روملی حصار- دیوار تور

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، که گاهی به عنوان “کاخ زیرزمینی” نیز شناخته می‌شود، یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی بسیار مهم در استانبول است. این آب انبار تاریخی در قرن ششم میلادی، به دستور امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس اول ساخته شده است. آب انبار باسیلیکا، که در نزدیکی موزه معروف ایاصوفیه قرار دارد، با 336 ستون مرمری که در 12 ردیف چیده شده‌اند و به ارتفاع 9 متر هستند، ساخته شده است.

معماری این بنا شامل ستون‌هایی با طرح‌های متنوعی است که در 98 مورد از آن‌ها سبک کورینتی و در بقیه از سبک دوریک به کار رفته است. برای مقاومت در برابر فشار آب، دیواره‌های آب انبار به ضخامت 4.80 متر ساخته شده و کف آن با آجرکاری و لایه متراکمی از ملات غبار آجری پوشیده شده است. آب انبار باسیلیکا که مساحتی حدود 100,000 متر مربع دارد، قادر بوده 80,000 تن آب را در خود نگه دارد.

جالب است بدانید که در گوشه‌ای از آب انبار، دو ستون وجود دارد که روی پایه‌های آن‌ها چهره برعکس مدوسا، یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای یونان باستان، نقش بسته است. هوای زیرزمین بسیار خنک است و نورپردازی آن بسیار محدود، که این خود به جذابیت و اسرارآمیز بودن این مکان می‌افزاید.

به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی استانبول، آب انبار باسیلیکا در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر، مانند میدان تکسیم، بسیار آسان است. این آب انبار نزدیک به دیگر جاذبه‌های مهم استانبول مانند کاخ توپکاپی و مسجد آبی قرار دارد و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری بسیار جذاب خواهد بود.

استانبول - 5 مکان دیدنی -آب انبار باسیلیکا- دیوار تور

ساحل تارابیا

ساحل تارابیا یکی از مناطق ساحلی زیبا و آرام در استانبول است که در بخش اروپایی شهر واقع شده. این منطقه به دلیل موقعیت مکانی خود که در کنار دریای سیاه و تنگه بسفر قرار گرفته، گزینه ایده‌آلی برای کسانی است که به دنبال تجربه‌ای آرام و دور از هیاهوی شهری هستند. ساحل تارابیا با طبیعت بکر و منظره‌ای خیره‌کننده از دریا، فرصتی عالی برای استراحت و لذت بردن از فضای طبیعی را فراهم می‌کند.

این منطقه به دلیل فضای آرامش‌بخش و خوش آب و هوای خود، محبوبیت بالایی دارد و به عنوان یکی از گران‌ترین و شیک‌ترین محله‌های استانبول شناخته می‌شود. علاوه بر این، تارابیا دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی است که شامل رستوران‌های دریایی تازه و سالم، فضاهای سبز، و ساحل مناسب برای آفتاب گرفتن و شنا است. همچنین، دسترسی به این محله از طریق حمل و نقل عمومی نیز آسان است.

با این حال، باید توجه داشت که در آخر هفته‌ها، ترافیک این منطقه می‌تواند کمی شلوغ و کلافه‌کننده باشد. با این حال، زیبایی‌های طبیعی و فضای آرامبخش ساحل تارابیا این محله را به مقصدی دوست‌داشتنی و خاص برای گردشگران و اهالی محلی تبدیل کرده است.

استانبول - 5 مکان دیدنی -ساحل تارابیا- دیوار تور

کاخ چراغان

کاخ چراغان در استانبول، یکی از شاهکارهای معماری دوره عثمانی است که امروزه به عنوان یک هتل لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاخ در ساحل اروپایی بسفر واقع شده و بین محله‌های بشیکتاش و اورتاکوی استانبول قرار دارد. این کاخ که از قصرهای پیشین عثمانی به شمار می‌آید، در دوره سلطان عبدالعزیز در قرن نوزدهم (بین سال‌های 1863 تا 1867) ساخته شده است.

کاخ چراغان از نظر معماری، تلفیقی از سبک‌های معماری اسلامی و عناصر ترکی است. نمای بیرونی کاخ با سنگ‌های مرمر رنگی مزین شده است و در داخل کاخ از چوب‌های مرغوب استفاده شده است. دیوارهای داخلی و سقف کاخ از جنس چوب‌های مرغوب ساخته شده و دیوارهای بیرونی اکثراً با سنگ مرمر رنگی تزئین شده‌اند. همچنین، کاخ چراغان با استفاده از یک پل مرمرین به کاخ ییلدیز که در تپه پشتی واقع شده، متصل می‌شود.

در سال 1910، پس از یک آتش‌سوزی بزرگ که فقط دیوارهای بیرونی کاخ را باقی گذاشت، کاخ چراغان به عنوان محل برگزاری گردهمایی‌های مجلس ترکیه مورد استفاده قرار گرفت. بعدها، این کاخ به عنوان استادیوم تیم فوتبال بشیکتاش نیز به کار رفته است. در نهایت، در سال 1989، یک شرکت ژاپنی کاخ را خریداری کرد و آن را به هتل لوکسی تبدیل کرد.برای ارتباط با دیگر شبکه ها با ما در ارتباط باشید.

امروزه، کاخ چراغان به عنوان هتلی پنج‌ستاره شناخته می‌شود و جزو هتل‌های زنجیره‌ای کمپینسکی است. هتل دارای سوئیت‌های مجلل و لوکسی است که در رتبه ۱۵ گران‌ترین اتاق‌های هتل جهان قرار دارند. سوئیت سلطان کاخ چراغان، که در حقیقت اتاق استراحت پادشاهان عثمانی بوده، به خاطر هنر معماری بی‌نظیرش در میان گردشگران محبوب است.

استانبول - 5 مکان دیدنی -کاخ چراغان - دیوار تور